Waar gaat je vraag over?

Slimme vragen van de week

Wanneer je geen verbruik ziet in je app kan het zijn dat je slimme meter tijdelijk niet goed werkt. Dit probleem lost meestal binnen enkele dagen vanzelf op. De netbeheerder leest de slimme meter uit en stuurt de data naar Vrijopnaam. Vaak zit hier wat vertraging op en kan het dus even duren voordat je jouw verbruik ziet.

Mocht je langere periode geen verbruik in de app zien, dan kan het zijn dat je meter in storing is. Je leest in dit geval meer over de status van jouw slimme meter in de Vrijopnaam-app.

De hoogte van de terugleverkosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid stroom die je teruglevert.

Tot en met 31 december 2024 bepaalt het totaal aantal kWh dat in de notaperiode is teruggeleverd in welke schaal je valt. Iedere schaal kent een vast bedrag per dag.

Vanaf 1 januari 2025 betaal je een bedrag per kWh stroom die je teruglevert. Je kunt de exacte terugleverkosten per kWh vinden op je tarievenblad in de Vrijopnaam-app.

Meer informatie vind je op www.vrijopnaam.nl/terugleverkosten.

De verrekening van de opgewekte energie van je Paneelopnaam met je (eigen) energieverbruik is gekoppeld aan de leveringsprijs van een variabel (stroom)contract. De prijs van je opgewekte kWh via een Paneelopnaam, is verbonden aan de waarde van een kWh prijs per maand. De dynamische stroomtarieven wisselen per uur. Het is daarom niet mogelijk de energie te verrekenen wanneer je een dynamisch energietarief hebt. Wil je zelf opwekken met een Paneelopnaam uit een van onze zonneparken, dan kan dat alleen in combinatie met een variabel energietarief.

Een dynamisch tarief is een flexibel tarief waarbij de tarieven voor elektriciteit en gas direct gekoppeld zijn aan de prijzen op de spotmarkten (de Day Ahead markt of energiebeurs). Je leveringstarief wordt bepaald door de inkoopprijs van energie op de beurs. De stroomprijs wordt per uur bepaald en de gasprijs per dag.

Jouw actuele tarief vind je altijd in de Vrijopnaam-app. Login en ga via het menu (rechtsboven) naar 'contractgegevens'. Hier vind je de actuele (en vorige) tariefbladen.

Nog geen klant? Onderaan de pagina vind je een overzicht van onze tarieven voor stroom en gas.

Tijdens het aanmelden via de website kun je aangeven hoeveel zonnepanelen je op je dak hebt. Wij passen vervolgens je termijnbedrag hierop aan.

Heb je zonnepanelen op je dak laten leggen na je aanmelding? Geef dan telefonisch, via chat of per e-mail aan ons door hoeveel je zelf opwekt met panelen op je dak. Je kunt eventueel je termijnbedrag via de Vrijopnaam-app wijzigen.

Wij willen iedereen in staat stellen zelf zonnestroom op te wekken. Om dat mogelijk te maken bieden wij onze klanten een Paneelopnaam aan. Met een Paneelopnaam produceer je je eigen zonnestroom in een zonnepark bij jou in de buurt.

Een Paneelopnaam kost eenmalig 99 euro. Per Paneelopnaam ontvang je een gegarandeerde jaarlijkse stroomopbrengst van 250 kWh voor een periode van 9 jaar. De geproduceerde stroom wordt verrekend met de afgenomen stroom. De verrekening vindt jaarlijks plaats op de energienota tegen het leveringstarief met een maximum van € 0,10 per kWh. Het leveringstarief is het tarief van Vrijopnaam exclusief btw en energiebelasting.

    Lees hier meer over zelf zonnestroom opwekken.

    Staat jouw slimme vraag er niet tussen?

    Bel naar 085 - 30 32 652 op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur

    Stuur ons een e-mail en we beantwoorden je e-mail uiterlijk de volgende werkdag.

    Chat met ons op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur